Končiny - Demo MMXX

04.10.2020

Proudí recenze vol.11

Stačí pohled na jméno kapely a vyvedený album cover, aby bylo jasné, odkud tahle deska přichází. Nahrávky na domácí black metalové scéně letos rostou jako houby po dešti. Končiny ale k černému kovu připojují ještě jeden přívlastek, který naopak u mnoha domácích kapel nenajdeme. Vliv brutálního war metalu je tu nesmazatelný. A když k tomu přidáte ještě pár kapek punku, máte recept na Demo MMXX.

O Končinách se toho nikde moc nedozvíte. Anonymní dvojice Weltuntergangsjäger a Angriff se dala dohromady někdy v minulém roce, kdy nahrála dvanáctiminutovou sklepní self-titled nahrávku. V ní čeká na posluchače jediný neúprosný kus muziky - song Brána. Od té doby ale už minul rok a z temnoty Končin nyní vyšlo na světlo pětisongové demo s celkovou délkou necelých dvacet minut.

Album má opravdu vyvedený, nekýčovitý cover. Sázka na mistry metalové estetiky Dědu a Myšinku je v tomto případě sázkou na jistotu. Zvuk Končin se pak oproti loňsku výrazně posunul, o což se zasloužilo Dödsmord studio a Šaman, který dostal na starost mix. Budu opakovat to, co už jsem napsal u Kronstadt: zvuk je čistější, ale není sterilní. A tak to má být.

Co u Demo MMXX zaujme na první pohled jsou názvy songů. Přehlídka zrůd, které poháněly pekelný stroj smrti s názvem vyhlazovací tábor Jasenovac. Přes všechen odpor k lidem, kterým tato jména patřila, musím chválit jejich využití pro pojmenování písní. Nové album Končin je nakonec vhodnou kulisou pro čtení o těchto monstrech. Už ale konečně k hudbě.

Intro ve mně evokuje nějakou strašně nemetalovou písničku, ale nedopátral jsem se v paměti jakou. Jinak je to ale klasická ambientní plocha připravující uši na invazi nepřátelské audio armády. A ta přichází se silným úvodním riffem a kulometnou palbou bicích. Pak už se všechno sype. Hinko Pićili hezky balancuje mezi blackem, war metalem a fuck everything punkovou náturou. A když se pak úvodní riff v závěru vrátí, uzavře se první povedená kapitola Demo MMXX.

Blackovej nástup druhého songu Petar Brzica je pastva pro uši. S dvěma nástroji se toho tolik vymyslet nedá, ale tohle zní skvěle. Bicí jak když mlátíš kamenama o lebku, kvílivá kytara a vokály, které si našly hezké místo v mixu. Growl navíc není příliš jednotvárný. Dokáže splynout s nástroji, ale stejně tak si zařvat. Ve čtyřech minutách skladby se tady toho děje opravdu hodně. Od černýho úvodu, přes pár vteřin nasranýho punku, až po téměř hypnotickej riff v závěru songu. Ta smršť je ale zábavná.

Ivica Matković je krátký a nekompromisní předěl v polovině alba. Celý to zní jako válka. Před očima mi lítají černobíly zmasakrovaný těla a bortí se města. Je to primitivní, ale chytlavý. I předposlední skladba se topí ve válečný vřavě neúprosnýho a surovýho metalu. Když se ozve punk, stejně ho na uzdě pevně drží vojenská diktatura. Konec skřípe a padá do dlouhé vyhrávky. Byla by až moc dlouhá, nebýt těch dvou spásných bolestivých výkřiků. I tak je ale Andrija Artuković nakonec asi nejslabší chvilkou desky.

Šest minut na konec pro největší zrůdu. Závěrečná Dinko Šakić opět startuje s blackovým riffem, jedním z těch mála jasně čitelných na desce, kterému sekundují blastbeaty. Ty syrový bicí toho pro Končiny vůbec dělají hrozně moc, což ukazuje třeba dlouhá plocha v první polovině skladby, kde mají škopky prim. Je šílený, co jde z toho nástroje vytřískat. První minuty mizí ve vražedném tempu, pak nádech, dva bezbožné výkřiky, a mašíruje se dál do bitvy. V páté minutě si ucho přitáhne nenápadný mluvený hlas. Kdo to je a co říká? Nevím, ale mám díky němu o čem přemýšlet i při dalším a dalším poslechu nahrávky.

Celý poslední song zní skvěle, až po ten zbytečně natažený závěr. Dinko Šakić měl skončit s posledním úderem bicích, s posledním dusotem nohou v pochodu smrti.

"Dokud víme co nechcem. Máme šanci mít to, co chceme..."
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky